Alla inlägg under mars 2009

Av Maria Falk - 31 mars 2009 17:33

Uppdaterar bloggen en gång till idag, det har hänt viktiga saker:


VITA BLIXTEN GICK IGENOM BESIKTNINGEN!


:-) Lyckan är stor! Endast ett litet läckage mellan främre och bakre ljuddämparen efter att vi bytte den bakre i vintras. Men det är ju bara att dra åt lite.


Nu ska jag banne mig kosta på henne nya torkarblad.

Av Maria Falk - 31 mars 2009 16:53

Nu är det nervöst! Vita Blixten är på besiktningen. Innerst inne inser jag ju att den lever på övertid sedan ett tag. För att tala i jobbtermer, så är det 0 HLR sedan en lång tid tillbaka. Men ändå. Hoppet gror nånstans där inne ändå… hoppet om att hon ska få rulla ännu några mil… Jag har gjort mitt bästa, kollat lyktorna och blinkersen och lagt fram varningstriangeln i bagaget lätt åtkomligt. Hon är fortfarande ren sedan svärfar tvättade och städade ur henne. Igår kväll i skydd av mörkret var jag även ute och limmade (!)  fast ett av de främre torkarbladen på själva vindrutetorkaren. Lite snålt, jag vet, men om bilen ändå inte går igenom besiktningen, så är det ju onödigt att ha kastat ut 387 kr på Shell för ett par nya torkarblad, tänkte jag…

 

I fredags var jag och Ida på tjejkväll i Alingsås. Vi spelade spel. Retro hette det. Väldigt kul. Jag tycker väl kanske inte att Ida bidrog så där jättemycket till att svara på frågorna, men får försvara henne med att hon ju faktiskt inte var född på 1900talet så då är det inte så himla lätt att ha koll på vilka filmer som var populära osv.

I lördags åkte vi alla fem ner till Kinna och gjorde en visit hos Idas mormor och morfar. Mormor hade lagat ett rejält lass av sin världsberömda lasagne. Vi tittade på lammen (som till barnens förtjusning döpts till Philip & Wilma), sköt med pilbåge, kastade pil, hoppade i hö mm. Jätteidylliskt! Vi var även över en sväng till faster Birgit och hälsade på. Hon hade stickat världens finaste lilla pippi-tröja och två jättefina filtar till Ida!

Idag har dom varit och hälsat på från jobbet. Verkligen jättekul att träffa dom men herregud vad man faktiskt längtar tillbaka! Kan man både tycka att det är fint och priviligierat och jättemysigt att vara föräldraledig OCH samtidigt längta efter sitt jobb? Jag gick ju hem två hela månader innan Ida kom dessutom, så jag har hunnit vara hemma länge… Får snart åka och hälsa på. Ida fick jättesöta kläder och hennes mor & far en bröllopspresent i form av jättetjusig frotté till badrummet. Tack alla ni!

Åtta minuter kvar till besiktningen...

 
Av Maria Falk - 27 mars 2009 09:44

Ida har badat! Tydligen var det inte så kul att stoppas ner ensam i en plastbalja på en bänk i tvättstugan. Nä, men när man får ligga tillsammans med sina syskon i ett riktigt badkar och sträcka ut sin numera 48 cm långa kropp - DÅ är det RIKTIGT härligt! De har börjat läsa för Ida också, ur hennes pekbok om fjällvandring. Hon lyssnade mycket uppmärksamt och jag skulle bli förvånad om hennes första ord inte är något av "multifuelkök", "kisspaus" eller "skitväder"!


Igår åkte vi ner till Kinna över dagen, Ida och hennes mamma. Vi var och hälsade på Louise och lilla Alva. Det blev precis som vi fantiserat om när vi pratade om hur det skulle bli att ha två små spädbarn frampå vårkanten - vi satt ute i solskenet med fleecetröjor, och åt hembakta bullar och drack termoskaffe, medan våra små A-barn låg och sov fridfullt i sina vagnar. Vilken idyll! :-) Ida och jag hann också med att svänga förbi och hälsa på morfar och mormor på deras respektive jobb. Väldigt uppskattat! Från fyra till åtta på kvällen sov Ida som en stock! Det blev dyrt. Men praktiskt. Hann handla en vårjacka på Lindex. Underbart att kunna slopa den svarta jättestora vinterjackan jag köpte i höstas. Jättepraktiskt när det är kallt och man har en stor mage att skyla. Men inte fram på vårkanten när solen skiner och man är smal som en tandpetare (nåja, inte ännu kanske... men allt är ju relativt...)


Idas pappa jobbar hemifrån nu. Eller jobbar... Jag smög runt likt en paparazzifotograf i morse och kom på dom! Där satt dom tillbakalutade med benen upplagda och lyssnade på radio och halvsov! Såg i och för sig rätt gott ut. Och jag fick en stund över till att baka lite bullar. Dom börjar redan gå åt! Och i nästa vecka blir det mera gäster. Helena kommer med sina tvillingar bland annat och hälsar på.



Av Maria Falk - 22 mars 2009 20:59

I helgen har vi hunnit både ta det lugnt och få mycket gjort. Hela lördagen var vi utomhus, tvättade bilen, röjde färdigt på uteplatsen, tvättade och oljade in utemöblerna och längtade efter ännu mera sol och värme. Vi tog en promenad i skogen också, bort till Orraholmen och tittade på svanarna där. Ida sov gott i vagnen nästan hela dagen ute, vaknade bara emellanåt och käkade och somnade sedan om. Det var säkert därför hon var så jättepigg senare på kvällen. Närmare bestämt till kl 02 ungefär. Men sen sov hon hela natten, vaknade bara en gång vid  5-snåret och käkade ett par omgångar och sen somnade vi igen efter en timma.

Vi har haft mer besök också, av Perra & Maria, Alex & Annie. Då fick vi äta muffins och kakor, PLUS att vi fick en låda choklad! Lycka! Vi har lyckats hålla oss till att bara fika när vi har besök (fast vi har i och för sig besök nästan varje dag….), men i går kom vi på att vi börjat tänja lite på gränserna – dom muffinsarna som blev över på fredagen, kunde man ju äta på lördagen, för dom tillhörde ju liksom fredagskvoten?! Eh… vi kommer nog att fastna i kaffe&fikabrödsfällan trots alla våra goda föresatser! J Dessutom var det barnen och inte vi som hade hoppat över muffinsarna dagen innan…

Vi har inte testat att bada Ida nåt mer. Däremot provade vi att duscha, det älskar hon! Hon blir helt lugn och stirrar bara rakt ut och ser verkligen ut att njuta. Skönt att det finns nåt sätt att rengöra sitt barn på som det inte ekar ”barnmisshandel” om!

 

Jag jagar på Andreas så gott det går med uteplatsbyggandet. Det är så gott som färdigskissat. Så nu kan vi börja gräva för badtunnan och dränera. Eftersom jag inte får lyfta mer än tyngden på vårt barn (fortfarande under 3 kilo), de första åtta veckorna tills snittet är läkt, är jag så klart extra angelägen om att vi kommer igång snabbt och får det tyngsta arbetet gjort innan denna tid förflutit!

Av Maria Falk - 19 mars 2009 19:57

Vi har äntligen röjt upp på uteplatsen. Kanske kan man (inte jag då; Andreas) börja fixa där snart, lägga trall eller vad det heter. Vi har en fantasi om en badtunna också. Det vore verkligen riktigt fint att få ordning på detta till sommaren.


Idag har varit en riktigt härlig vårdag. Min kusin Anna var här en sväng på förmiddagen och hälsade på och nosade lite på Ida. Vi satt på framsidan i solen och drack kaffe och åt bullar (Anna åt massor, jag tog bara en! ;) ) Det känns nästan som om det faktiskt börjar bli vår på riktigt!


Ida är mycket framåt. Inte nog med att hon bloggar. Hon har nu även börjat använda webkameran och idag har hon vinkat till moster, morfar och mormor samt till mammas kusin Eva-Lena. Försigkommet! Har ni förresten noterat att hon lagt upp en omröstning här på bloggen, längst upp till höger på sidan?


Idag har Ida varit i skogen. Vi gick runt Orraholmen, en runda som inte helt är optimerad för barnvagn... Men jag har gått rundan många många gånger de senaste månaderna, så jag tror nog allt att hon kände igen sig. Sovsäcken är lite halkig, så efter varje större sten eller rot vi körde över fick jag fiska upp vårt barn från längst ner i fotänden i vagnen. Men jag tror hon gillade skogen!


När man har varit ute i skogen kan man bli lite svettig och smutsig, så då kan det vara skönt att ta ett bad efteråt. Trodde jag. Hade jag tyckt i alla fall. Inte Ida. Hon tyckte det var alldeles förskräckligt, vilket syns i videoklippet här nere (ja, jag vet att den är på sidan, men jag tar inte ansvar för ifall ni får nackspärr... :-) ). Hoppas nu inte vi blir anmälda för vanvård...

Ida

Av Maria Falk - 17 mars 2009 18:34

En ny Falk har anlänt. Ida kom för en vecka sedan - den 10 mars kl 17:13 - endast 2690 g tung och 46 cm lång men SÅ efterlängtad! Efter fyra nätter på BB där hon fick bevisa att hon kunde käka som en hel karl och hålla vikten fick vi komma hem i lördags. Hon har fått bekanta sig med sina stolta storasyskon, som sköter om henne med bravur! Helgen fortlöpte med en del besök; farmor & farfar (som hade med sig färdiglagad lunch, vilken lyx!), grannarna, båda farbröderna med hustrur och tillhörande barn (dvs Idas kusin), mormor, morfar och moster, Anna, Louise och lilla Alva. Eller lilla, förresten, trots att hon är bara två månader äldre än Ida, såg hon med sina 5 kg enorm ut när de låg jämte varandra och snackade på en stor kudde på golvet!


Idag har hon legat ute i sin sovsäck i vagnen och sovit i flera timmar. Sovsäcken finns det plats att växa i - på bilden når hennes fötter ner till strax ovanför Haglöfs-märket! Varmt och gott är det i alla fall. Fast det får kanske dröja ett tag till innan hon sover sin första natt i tält eller vindskydd.



Av Maria Falk - 9 mars 2009 10:17

Linnéa tycker jag är kass på att blogga. Jag säger att jag inte har nåt att blogga om, inget händer i mitt liv nu. Man kan inte blogga om foglossning, förvärkar och en unge som sparkar och sparkar och sparkar så jag tror den snart har sparkat sig ut genom navlen... (tittar man efter, så ser man ett ståtligt blåmärke runt navlen som bevis på just detta). Linnéa säger att det kan man visst det. Så okej då :-)

Imorse vaknade jag 2.52 Känns lite tidigt, även om jag somnade redan innan Beck-filmen var slut igår. Alla pratar om att man ska passa på att vila och sova så mycket som möjligt nu, men det är lättare sagt än gjort. Särskilt med en alien som lever rövare i flera timmar så magen står i fyra hörn. Nä, jag tillhör nog inte dem som kommer sakna magen och sparkarna när det här är över...

Vita Blixten är ute på sitt livs viktigaste uppdrag. Svärmors och svärfars bil gick sönder i helgen. Och med barnbarn som väntas på två håll ungefär samtidigt och med blivande syskon som behöver tas om hand med kort varsel är det lätt att inse smidigheten i att ha tillgång till bil. Med tanke på att det är tre veckor kvar till besiktningen och det luktar körförbud och skrotning lång väg så kanske Vita Blixten rullar sina sista mil nu i dagarna. Sorgligt. Själv kommer jag inte ens in bakom ratten längre...

Av Maria Falk - 4 mars 2009 13:31

I fredags åkte jag, Philip och Wilma till Baby&Barnmässan i Göteborg. Det

var mycket spännande. Vi åkte både tåg och spårvagn. Jag testade att springa ifatt en spårvagn, men insåg att det funnits en tid då jag varit både spänstigare och snabbare... Hur som helst så var det en riktigt bra mässa. Barnen underhöll sig i tre timmar. det mest spännande av allt var att Anna var där och visade sin ambulans. Kunde knappt slita barnen därifrån - de tyckte det var oerhört exotiskt att de KÄNDE någon som dels åker omkring i ambulans, och dessutom står på en mässa och visar upp den! Vi fyndade en del också såklart. Har laddat upp lite bilder här. Jag hittade den perfekta pekboken - Minsta boken om fjällvandring! http://www.bokus.com/b/9789197641777.html  Med mycket användbara bilder och ord som t ex Tamoj, Multifuelkök, Utedass, Kisspaus och Myggsvärm. Ett måste! Den passar fint ihop med sovsäcken i storlek 90 cm (som ska användas som åkpåse) samt understället i finaste merinoull i storlek 60 :D  Två andra fynd är en body med groda (med hängande lösa ben), och en annan body med kanelbullar på.


Lampan till projektorn gick sönder i helgen. Jag inser att vi nog inte är så himla TV-beroende trots allt, när man knappt ens tänker på att vi saknar den i flera dagar. Då har jag ändå varit hemma från jobbet sen mitten av januari! Och har inte fastnat för en enda såpa eller 70-talsserie...


Ska ut och gå strax igen. Jag är SÅ tacksam att jag kommer ut så gott som varje dag på en timmas runda i alla fall. Kanske inte lika spänstigt och snabbt som "förr i tiden", men ändå. Jag har inte alls lika ont längre och det är verkligen skönt. Just nu lyssnar jag dessutom på John  Ajvide Lindqvists  "Låt Den Rätte Komma In". Riktigt otäckt och spännande! Måste nog se filmen sedan.

Väder

Presentation


Jag bloggar om både stort, (men mest) smått. Mest som ett stöd för minnet - för vart tar tiden vägen egentligen? Vad gör jag med den? Detta är mitt försök att hålla lite ordning på mig själv, mina tankar och påhitt.



var code ="buz-14471";
var uniq

Online just nu

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Omröstning

Vem liknar Ida mest?
 Mamma
 Pappa
 Sotaren

Ovido - Quiz & Flashcards