Direktlänk till inlägg 21 juli 2009

En liten liten nöt...

Av Maria Falk - 21 juli 2009 09:56

En liten liten liten pinjenöt höll på att sätta stopp för hela härligheten igår. Vi svängde ihop en pasta med chevré, soltorkade tomater och ovanpå pinjenötter.  Väldigt gott. Det var bara att när jag skulle ta en slurk vatten, så följde en liten pinjenöt med och satte sig som ett litet - men väldigt tättslutande - lock. Det blev TVÄRstopp! Snacka om att man blir förvånad när man varken får in eller ut ens en liten gnutta luft, och än mindre kan hosta eller säga nåt. Tack och lov var Andreas hemma och satt mitt emot mig vid köksbordet. Och tack och lov har han snappat upp lite basala livräddningskunskaper, för efter tre ryck med Heimlisch´ manöver ploppade den upp och for ut genom munnen. En liten, liten nöt, som sagt. Vad som kunde hänt och hur det hela hade slutat om jag varit ensam hemma, eller om han inte hade agerat så snabbt och rätt som han gjorde behöver jag inte grubbla över alls. Jag har spenderat hela natten med att drömma mardrömmar om olika scenarion.  Huuuu!


Enligt Andreas tog hela incidenten inte så lång tid, kanske max en halvminut, men för mig kändes det som en halvtimma. Men eftersom jag stod upp hela tiden så var det nog inte riktigt så länge. Jag hann dock tänka att mitt största bekymmer var att nu skulle Anna få åka ensam med Ida till Island!


En ruskig och otäck upplevelse som ger anledning till lite eftertanke och tacksamhet... Det hade kännts jäkligt snöpligt om mitt liv tagit slut just nu! Och på grund av en liten liten nöt....


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Falk - 12 juli 2014 10:36

//

Av Maria Falk - 30 augusti 2012 19:45

Lite blandade bilder från sommaren som gick...     Ida var med mormor och morfar en helg vid Mölarps Kvarn strax utanför Fristad, där de levde vikingaliv och njöt av den vackra naturen.       Morfar och barnbarn     På väg för a...

Av Maria Falk - 3 juni 2012 17:30

Vi hittade Pyttelitens Ridlekis i Horla. En fantastiskt fin liten ridskola med hemma-känsla. Massor av pyttesmå hästar och pyttesmå barn om vartannat. Ida älskar att pyssla med hästarna och att rida. Nästan alltid rider vi ut, vilket innebär en skön ...

Av Maria Falk - 29 april 2012 16:30

        Vi gick Linnémarschens Adventure Walk i Borås idag. Fantastiskt arrangemang och som tidigare år med ett fantastiskt vårväder! Ida fick egen nummerlapp och gick större delen av de sex kilometrarna själv. Med stavar.       För...

Av Maria Falk - 31 mars 2012 16:30

            Vi tog en tur med bilen, och hamnade på "andra sidan" av Hornborgasjön.  Vi brukar alltid åka till Trandansen vid västra sidan om Hornborgasjön, mellan Falköping och Skara. Men på andra sidan hittade vi till ett jättefint Natu...

Väder

Presentation


Jag bloggar om både stort, (men mest) smått. Mest som ett stöd för minnet - för vart tar tiden vägen egentligen? Vad gör jag med den? Detta är mitt försök att hålla lite ordning på mig själv, mina tankar och påhitt.



var code ="buz-14471";
var uniq

Online just nu

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Omröstning

Vem liknar Ida mest?
 Mamma
 Pappa
 Sotaren

Skapa flashcards