Alla inlägg under september 2009

Av Maria Falk - 30 september 2009 16:22

     

 

Dagens inlägg får bli min hyllning till skogen och den svenska allemansrätten! Visst är det väl alldeles fantastiskt att man kan åka precis vart som helst och kliva rakt ut i skogen! Jag har alltid tyckt bäst om att ströva fritt, utan att följa stigar eller vägar, utan kliva på, klättra upp för kullar och ducka för lågt sittande grenar.

 

  

Igår svängde jag förbi Babyproffsen i Borås och investerade i en bärstol till Ida. Hon har hittills kunnat sitta i bärselen när vi varit ute i skogen, men nu sist märkte jag att hon både börjar bli för gammal och för stor för den. När man hittar dom där riktigt fina kantarellställena så sitter hon helt enkelt i vägen när man ska böja sig ner och plocka! Och så kan vi ju inte ha det. För kantareller måste man ju plocka! Sagt och gjort, och idag var vi alltså ute och provade denna fantastiska pryl! Otroligt bekvämt för både mig och Ida måste jag säga. Duckar man bara ordentligt under grenarna så hon inte får dem i huvudet, så rör man sig nästan obehindrat.

 

 

Laddad för lite kantarellplockning!

 

Med favorit-larven hängandes i bärstolen så håller man sig sysselsatt även när man tröttnat på att titta på blad, grenar, barr och svampar.

     

Skulle man bli lite sömnig - vilket man lätt blir i friska luften - så går det även utmärkt att slumra till en liten stund.

 

Jag kan i alla fall konstatera att det inte gör något att jag mer eller mindre övergivit mina gamla svampställen nere i Marks Kommun. I Herrljunga med omnejd finns massor! Antingen växer det mera svamp här, eller också är det verkligen bara jag som plockar dom. Inte mig emot. Nu hoppas jag bara att det blir ett par vändor till innan nattfrosten kommer på riktigt och kniper de sista svamparna...

Av Maria Falk - 25 september 2009 11:49

Här kommer en hel hög med bilder från Grönland. Missa inte föregående inlägg längre ner, med länk till radiosändningen och ett videoklipp där en av gummibåtarna frusit in mellan isbergen och de får hacka sig loss med isyxa. Dramatik på hög nivå!

      

Färdvägen. Start och slut vid Constable Pynt, vid  den lilla flygplanssymbolen på Jameson Land. Scoresbysundfjorden är världens största fjordsystem.

 

  

Scoresbysund. Östgrönlands nordligaste bosättning. 460 invånare. Närmaste samhälle ligger 80 mil bort.

 

 

 

  

 

Jätteisberg vid Sydkap. Med skarpt öga kan man även urskilja den röda stugan på udden mitt emellan isberget och bildens vänsterkant.

 

   

 

 

  


   

 


 

    


  


Klöv från myskoxe, samt kolven på Karl Gustav.

 

  

 

 

  


  

Myskoxe

 

  

Här tvingades expeditionen vända på grund av snabbt frysande vatten och risk för fastklämning. (se tidigare nämnd filmsnutt)

 

  


     


      

Av Maria Falk - 25 september 2009 08:39

  

Många har undrat hur dom har haft det på Grönland också. Jag med, ska erkännas. Här har jag i alla fall kommit över några bilder, ett inslag från intervjun i Radio7, och några videoklipp som vi kan gotta oss i :) Det ser minst sagt ut som om dom har haft det bra (även om inte ens jag hade hört ett endaste knyst om den där tsunamin, förrän den nämndes i radion i går morse...)

 

Mer bilder utlovas under dagen, Andreas har lovat hjälpa till och välja ut några stycken och beskriva vad dom föreställer. Själv har jag ju ingen aning! Så håll tillgodo så länge med detta.

 

Intervju från Frukostklubben i P4 finns på

http://www.sr.se/cgi-bin/sjuharad/program/index.asp?ProgramID=280

 

Hela intervjun i P4 hittar man i lyssnararkivet 23/9 0700-0800. Man får leta upp 23/9 och sedan lyssna på de två inslagen mellan 07.00-07.30 samt 07.30-08.00

 

Här finns ett filmklipp från en dramatisk situation där en av båtarna frös fast mellan isbergen!

http://www.youtube.com/watch?v=u7fI09t1uOg

 

 

  

Av Maria Falk - 24 september 2009 16:12

  


Nu har vi varit iväg och tränat på mamma-barn-jympa. Väldigt mycket jobbigare än vad jag hade förväntat mig, faktiskt. Man skulle inte bara hålla ordning på sin egen kropp, stroppa upp och ner på en step-bräda, lyfta hantlar och dra i gummiband... Man förväntades även hålla reda på sitt barn, samt ovan nämnda hjälpmedel. Inte det lättaste! Men vi klarade oss med bravur, Jennie och jag. Och våra barn skötte sig exemplariskt! Som synes på bilderna hade de på sig den rätta outfiten för ett jympapass - benvärmare, jympadress, skor och en liten tyllkjol. Och jag som aldrig aldrig skulle klä mitt barn i nåt rosa eller nåt för gulligt.... ;)

         

Ida poserar på hallgolvet hemma innan det är dags att bege sig till träningslokalen. Observera benvärmare, adidasskor, pumadress och tyllkjol. Samt pannband så man slipper få allt håret i ögonen...


  

En av bästisarna - Elma - är lite sugen på brottning och Ida låter sig snällt brottas med

         

Elma och Ida vet minsann hur gummiband och vikter ska hanteras!


  

Av Maria Falk - 22 september 2009 15:39

  

Wilma improviserar lite gitarrspel och sång och Ida tittar fascinerat på. Efter att tillbringat en stor del av eftermiddagen att göra denna lilla fröken nöjd och tillfreds, så räckte det alltså med att Wilma kom hem från skolan och drog igång lite gitarr och sång.

Av Maria Falk - 21 september 2009 09:11

Det har inte blivit bloggat på ett par dagar igen. I torsdags var jag och Ida och hämtade hem Andreas från Landvetter. Det är SÅ skönt att ha honom hemma igen - även om jag förstår att de har haft det alldeles fantastiskt och har med sig otroliga minnen och erfarenheter hem igen. Men på nåt sätt ska det faktiskt bli skönt med lite vardag igen. Jag har saknat det vardagliga småpratatet, och att ha någon att äta tillsammans med och ta en kopp kaffe med vid frukostbordet... Blir inte detsamma att hetsprata någon minut över en sprucken sattelitlinje (han har erkänt att han hade glömt att fälla upp antennen...), då handlar det mest om att få bekräftat att allt är ok och att alla mår väl.


  



Helgen har i alla fall gått i ett flygande fläng. Vi var inte hemma förrän framåt kvällen i torsdags, en trafikolycka i Alingsås gjorde att det tog väldigt mycket längre tid att ta sig hem. Väl hemma skulle det packas upp och tvättas och diskas. Philip och Wilma tittade förbi en snabb sväng och Grönlandspresenter delades ut - mycket exotiskt! På fredagen var det åter jobb för Andreas - verkligheten kommer fort tillbaka när man kommer hem efter en resa! På kvällen spelade Philip fotbollscup, och Andreas tog med sig Ida och Wilma och hejade på. Vilket alltså innebar att jag fick en hel kväll alldeles för mig själv helt plötsligt! Jag och Sara gick till simhallen och simmade några hundra meter, jäste en stund i varmbassängen och satt i bastun och njöt, njöt, njöt! Lördagen var det Wilmas tur för fotbollscup, på Mörlanda Marknad. Vilket innebar upp i ottan och iväg hela familjen. Jag och Ida gick nåt varv på marknaden emellanåt. Ida köpte sig ett finfint set med randig tunika och lila tights. På kvällen hade vi bjudit hit farmor och farfar, som inte hade sett sina på barnbarn på evigheter! Söndag: barnvälsignelse för lilla Hugo, kusinen som kom 15 dagar efter Ida. Han hade blivit så stor så stor sen sist! Kul kul att se Sara och Johans nya, fina lägenhet också! Så, efter jättegod lunch och kaffe och tårta hoppade vi i bilen och åkte till simhallen och träffade de andra tjejorna från föräldragruppen. Det var dags att "provbada" lite inför babysimmet som drar igång idag. Ida har ju badat massor, både i badtunna, badkar, varma källor och olika simhallar. Men dom andra ville testbada lite först och vi gillar ju att bada allihopa, så vi hängde på. En härlig eftermiddag i simhallen fick vi!


  

Nu så här i efterhand kan man kanske känna att det hade varit skönt om vi hade fått landa lite alla fem efter att Andreas kom hem, men det var först i går kväll som vi var hemma allihopa samtidigt och hann PRATA med varandra lite. Och då var vi ju alla aptrötta. Det är en svår balansgång det där, samtidigt som det är kul att hitta på saker och att vara i farten så behöver man landa emellanåt också. Och det är inte säkert att alla behöver och vill landa samtidigt. Inte konstigt att det är svårt att få ihopa det ibland !  :-)


Men nu är det i alla fall vardag igen. Alla är hemma från sina respektive resor, det är skola, aktiviteter och vardagsrutiner. Det känns faktiskt skönt på något sätt. Jag trodde nog inte jag skulle känna så, trodde jag skulle tycka att det var tråkigt. Men man är väl inte sämre än att man kan ändra sig :)

  


Idag ska jag ha en helt barnledig eftermiddag. Det känns lite lyxigt. Först introduktion i babysimkursen, och sen - om jag hinner - springa över till Familjecentralen för information om barnsäkerhet och olycksfall. Får se vad som hinns med.


Ida har förresten fått sin första kryprelaterade skada. Ett skrubbsår på näsan! Hon tittade lite för nära på gatstenarna på garageuppfarten när hon försökte komma från sittande och upp i krypställning. 20 sekunders förvånat ylande, sen hade det gått över. Det är väl bara att vänja sig vid tanken på att hon kommer vara med om betydligt värre saker än så, nu när hon ska börja ställa sig upp, gå, springa osv... Jisses vad hon kommer att slå sig. Jag kanske ska försöka komma iväg på den där barnolycksfallskursen i eftermiddag i alla fall..:

Av Maria Falk - 15 september 2009 13:59

Vi var på 6-månaderskontroll igår. Vart tar tiden vägen?? 6 månader??! Visst sa folk att tiden skulle gå fort, men jag trodde det bara var nåt man sa, inte att det var så på riktigt. 7,4 kg, 65 cm och "framåt och pigg och stark för sin ålder" var omdömet från barnläkaren. Klipper in BVC-kurvan här nedanför för att illustrera för alla er som ständigt påpekar att hon eventuellt kanske inte skulle få tillräckligt med mat (fortfarande!!). Flört Här växes och frodas det - jag lovar!!


  



Av Maria Falk - 15 september 2009 13:37

Expeditionsuppdatering: De är nu tillbaka i Scoresbysund, välbehållna och vad jag förstår inte alltför utsvultna. Låter det räcka med den uppdateringen tror jag, de kommer hem på torsdag, och då får dom väl berätta själva! :-)

Väder

Presentation


Jag bloggar om både stort, (men mest) smått. Mest som ett stöd för minnet - för vart tar tiden vägen egentligen? Vad gör jag med den? Detta är mitt försök att hålla lite ordning på mig själv, mina tankar och påhitt.



var code ="buz-14471";
var uniq

Online just nu

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Omröstning

Vem liknar Ida mest?
 Mamma
 Pappa
 Sotaren

Skapa flashcards