Alla inlägg under april 2010

Av Maria Falk - 28 april 2010 09:10

I helgen var det äntligen dags för Fair Enough 2010. Har väntat i ett år, sedan den förra mässan. Det är en friluftsmässa, till största delen utomhus, i anslutning till GetOuts butik i Bodafors. Enligt dem själva "den enda outdoormässa du behöver". Jag är benägen att hålla med. Förra året hade vi husvagnen med oss ner. Ida var bara sex veckor och jag kände mig osäker att tälta med henne när hon var så liten. Men i år blev det tält och det gick hur bra som helst! Första natten var det några minusgrader, andra natten något varmare. Ida sov som en stock båda. När vi konstaterat att hon fortfarande kan sova i sovsäck (jag var lite bekymrad över det, hon är ju så väldigt flaxig på nätterna hemma, går i sömnen osv), så investerade vi i en ny, större sovsäck:

En Ajungilak Knött som är 115 cm lång. Dessutom dragkedjor på båda sidor så det är lättare att stoppa i och ur. Och den är förberedd med remmar och en flik i nacken så det är lätt att använda som åkpåse. Tjock och go och mysig. Perfekt helt enkelt!

Jag fick också fynda lite. Hittade den här jackan på outlet-avdelningen. Enligt prislappen skulle den vara halva priset på eftersom ärmarna var olika långa. Jag provade den och märkte då ingen skillnad. Kanske om man kollar väldigt noga. Eller så är jag själv vanskapt med olika långa armar :) Hur som helst är jag väldigt nöjd med detta köp av en jacka som jag mycket gärna velat ha sen en tid tillbaka, men tyckt att den är alldeles för dyr. Jag lyckades dessutom övertyga Andreas om att vi skulle kunna ha den tillsammans, så då blev den ju ännu mera prisvärd....   (Den svarta till vänster)

Eftersom det är en Outdoormässa, så var vi största delen utomhus. Här kommer lite bilder:

Outdoorparty på kvällen med eld, kokkaffe, massa god mat och...

    

... livemusik! Ida var väldigt fascinerad och stod längst fram i fleeceoverall och pälsmössa och rockade loss och dansade!

    

Grundkurs i Iphone.

Fleeceklänningen vi köpte på Island kom väl till pass när det kylde på lite.

  

Ida, Christoffer och Anna softar lite  (se hur fint de matchar jackor, stolar och kylbox....)

Wiiiihhhh! Ida var lite rädd och reserverad inför Christoffer...        

Hagel på mössan och välling i flaskan.     



Så. Nu är det bara att börja räkna ner till nästa år :)

Av Maria Falk - 16 april 2010 11:59

Nästa helg ska vi till GetOuts stora friluftsmässa i Bodafors. Där övernattar man i tält. Vi var där förra våren också, men då var Ida bara sex veckor, och därför lyxade vi till det med husvagn då. Största praktiska bekymret med att sova i tält nu, blir att hålla Ida varm. Accepterar hon att ligga kvar i sovsäcken så är det väl inga bekymmer, men kryper hon ur är det desto viktigare att hon har tillräckligt med kläder på sig.


Hur som helst, hon övar i alla fall så här:


 


Sover middag i Wilmas lektält! Hur mysigt som helst - och Birgit-filten och kaninen är så klart med   


Har sagt det innan  men säger det igen - det är underbara dagar nu!!



Vi är ute hela dagarna, äter lunchen och fikar ute.


I eftermiddag ska jag och barnen ta tåget till Alingsås. Uppdraget är att handla jeans. Alla gamla har visst blivit för korta. Spännande med tågresa, och egentligen mest praktiskt när man är många, och ska ha med sulky mm.     

Av Maria Falk - 15 april 2010 13:10

...känns det inte alls jobbigt att vara ledig. Sitter i linne på uteplatsen och solar mig. Vi har ätit lunchen ute idag och Ida sover middag. Sen ska vi gå bort till lekplatsen igen och träffa de andra mammorna och barnen. Vi dricker kaffe och barnen roar sig själva :) Som sagt, ibland är det inte jobbigt alls att vara ledig!

Av Maria Falk - 13 april 2010 20:47

Igår gjorde jag mitt första arbetspass på ambulansen. Det gick riktigt bra. Trevlig station och verkar vara bra folk med. Sen var ett väääldigt lugnt pass. Vilket visserligen var ok, för vi hann gå igenom bilen och utrustning ordentligt, samt olika väskors innehåll, olika läkemedel, mm. Vi hann som tur var även äta en TipTop (GB:s absolut bästa glass!!) och dricka en kopp kaffe i solen på uteplatsen,samt äta lunch på golfrestaurangen. Strålande solsken, så lunchen avnjöts så klart utomhus i kortärmat   Jag inser ju absolut att det inte alltid är så här på ambulansen (och tur är väl det, jag tycker om när det är mycket att göra), men när man är ny och det är mycket kunskap, rutiner och logistik mm som ska in i huvet så är det bara tacksamt att det är lite lugnt så man hinner smälta allt. Jag hann till och med läsa över 100 sidor med behanlingsanvisningar, så jag har i alla fall fått en överblick, även om jag kommer få läsa det många gånger igen innan det sitter helt. Anna sa dessutom att hon ibland läser på lite snabbt på vägen ut, om det är något som man inte varit på på ett tag. Så jag behöver nog inte ha som målsättning att kunna alla läkemedel och alla doser till 100% ännu.


Annars kan jag verkligen rekommendera att vara ny på en arbetsplats med jämna mellanrum, det är väldigt lärorikt! Man blir väldigt ödmjuk när man verkligen kan minst av allihopa, och inte ens hittar till toaletten utan att fråga om vägen dit! Jag har jobbat som sjuksköterska sedan 1998 och ändå kan jag komma till en arbetsplats där jag inte skulle klara mig helt själv i många minuter utan support - det är ganska fantastiskt! Jättekul att jag ska få lära mig så mycket nytt! Dessutom känns det ganska perfekt att fortsätta vara föräldraledig över sommaren och hoppa in och jobba när JAG känner för det och för ATT jag känner för det. Jobbar man heltid jobbar man ändå bara 7 dygn på fyra veckor, och var fjärde vecka är dessutom helt ledig. Man jobbar visserligen 24 timmar i sträck, men det är ovanligt att inte få sova åtminstone några av dessa timmar.


Åh vad jag tror att detta ska bli bra!   

Tja, hur det blir sen - efter sommaren - har jag ingen aning om. Har ansökt om dagis från 1 september och ett jobb har jag ju, vet bara inte var, eftersom min avdelning stänger för gott den 4 juni. Den som lever får se. Det löser sig säkert.


Den uppmärksamme har förresten säkert noterat att det inte är några bilder med idag. Förra gången jag la in bilder tog jag nämligen ur minneskortet ur datorn och la det på ett säkert ställe så inte Ida skulle rycka ur det ur datorn och käka upp det. Ett jättesäkert ställe. Idiotsäkert.

Av Maria Falk - 7 april 2010 18:08

...Vita Blixten! Känns...vemodigt, otroget, sorgligt... men trots allt ganska befriande. Vi hade ju ändå tänkt köpa en lite fräschare andrabil, och när svärfar erbjöd oss att köpa deras Ford så kändes det som att det var dags att klippa till. (På nåt vis känns det ändå bra att de köpte sig just en vit Skoda, så att det fortfarande finns en vita blixten kvar i släkten   )


 


Så - tack Vita Blixten för allt kul vi haft ihop och alla resor tillsammans! Kommer aldrig glömma min första egna bil! Och välkommen Forden in i familjen.


Nu åker jag och jobbar två nätter. Kanske de två sista någonsin på mitt nuvarande jobb. Sorgligt!!  

Av Maria Falk - 7 april 2010 10:42

Slår ett slag igen för en fantastisk matblogg - nämligen Loulas Kök. Bara klicka på länken så kommer ni direkt dit. God mat och enkla recept - till och med jag klarar av dem!   


  


(Louise, jag visste inte hur man la till bilden i sidebaren, så det fick bli så här istället, plus en länk i sidan   )



Av Maria Falk - 4 april 2010 19:29

Mums till lunch - Fiskerens!!

 

 

  


Hade jag varit den som bestämde på Nestlé så hade jag nog sett till att man haft någon annan ettikett på de barnmatsburkar som såldes i Sverige...    

Av Maria Falk - 3 april 2010 14:16

Glad Påsk till bloggens alla läsare!


  



Väder

Presentation


Jag bloggar om både stort, (men mest) smått. Mest som ett stöd för minnet - för vart tar tiden vägen egentligen? Vad gör jag med den? Detta är mitt försök att hålla lite ordning på mig själv, mina tankar och påhitt.



var code ="buz-14471";
var uniq

Online just nu

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Omröstning

Vem liknar Ida mest?
 Mamma
 Pappa
 Sotaren

Ovido - Quiz & Flashcards