Alla inlägg under juni 2010

Av Maria Falk - 30 juni 2010 17:28

Har anmält mig till att bli testpilot hos Smartson och få testa Philips nya epilator. Den ska inte göra lika mycket AJAJ som föregångarna, lovar Philips.... Nåja, den som lever får se. Får jag testa den så kommer jag att blogga mina synpunkter här!


Av Maria Falk - 28 juni 2010 20:42

Jag och Andreas har en veckas "semester" tillsammans innan jag börjar på mitt "sommarjobb". Eller så nära semester vi kommer. Vi är i alla fall ute med husvagnen en vecka. Första tre nätterna - tillika midsommarhelgen - spenderades vid familjen Stjernas stuga i Alsbäck utanför Lysekil. Underbart väder, midsommarstång med tillhörande dans, pollenallergi och sill-å-potäter. Ida provsmakade det mesta men ratade alla sillsorter utan senapssill som uppskattades mycket!


Igår styrde vi kosan vidare mot Smögen. Hittade till Solviks camping som måste vara Sveriges bästa camping för barn. Snacka om att man hade varit lycklig om man fått vara här för sisådär 25 år sedan...  Funkar i och för sig helt ok som vuxen också.


  

Ida och pappa på promenad bland Smögens klippor



 


Sommartjej med mammas solglasögon

  


Ida loggar en geocache vid "Hästen"

Av Maria Falk - 22 juni 2010 16:55

Klicka här, anmäl dig och vinn 25000 att resa för!!


" target="_blank">  

Av Maria Falk - 17 juni 2010 19:41

  

Om man har en hel kyckling, en grill och gott om tid och framförhållning så kan jag verkligen rekommendera Beer in the Butt Chicken! Det finns många varianter på temat, men häromdagen gjorde jag så här:

Man börjar med att se till att man har:

1 hel kyckling, tinad och rumstempererad

1 burk öl

1 grill, helstkomplett med kol. Det ska vara den sortens grill som man kan ha kol på sidorna och grilla imellan

färska örter

vitlök och lök

smör

Sen börjar man med att tända grillen. Ladda ordentligt med kol - kycklingen ska grilla l-ä-n-g-e. Sen öppnar man ölen och dricker ur hälften (välj gärna en sort du tycker om). Sen sticker man hål i sidorna - ovanför ölen - med en kniv eller liknande och pillrar i färska örter, lök, vitlök, finhackad röd chilifrukt och kanske rivet citronskal - ta vad dagens inspiration bjuder på. Trär upp kycklingen med rumpan över ölburken och placerar sedan hela härligheten mellan kol-högarna i grillen. Kycklingen öses med smält smör och öl ett par gånger. Den ska grillas i ungefär en och en halv timma. Använd kött-termometer om du är osäker. Om man ställer en folieform under kyckligen och samlar upp köttsaften, kan man koka ihop denna med cremefraiche och smaka av med salt och peppar så har man en smarrig sås!


Vi åt med färskpotatissallad och sås enligt ovan.


Morgondagen bjuder på Barn-HLR i Alingsås. Känns väldigt bra att få en genomgång i detta innan sommarens jobb. Vore fruktansvärt att komma till ett barnstillestånd och inte vara helt hundra på vad man ska göra...


Håller även tummarna för syrran imorgon... *lyckospark*

Av Maria Falk - 15 juni 2010 13:14

Sålde av en del grejer och urvuxna kläder på barnmarknaden, och för pengarna jag tjänade, köpte jag en barnpool DeLuxe från Ellos.


  


Uppblåsbar vattenrutschkana, palmer, separat plaskpool och sprutande fontäner - SUCCÈ!!    




Man har som bekant inte roligare än man gör sig...

Av Maria Falk - 15 juni 2010 12:49

Sitter på uteplatsen med en kopp kaffe och bloggar. I babywatchen jämte mig hör jag Ida som snattrar,sjunger, rycker i sin speldosa och definitivt INTE sover. Inte alla dagar hon sover middag längre, fastän hon egentligen behöver det, så som hon håller igång precis hela tiden. Jag är dock tacksam att hon accepterar att vara för sig själv i sitt rum en liten  stund. Tror vi behöver det båda två. Grinden där uppe är öppen, så det är bara för henne att komma ner när hon känner för det, antingen hon valt att sova en stund eller inte. Hon är numera riktigt flink och duktig både uppför och nerför trappor så det känns skönt. Häromkvällen tog hon sin älskade Birgitfilt (en rosa stickad filt som faster Birgit gjort - helt oumbärlig), kom fram till mig och sa "natt", sen larvade hon iväg uppför trappan och gick och la sig i sin säng och somnade! Måste säga att vi har haft flyt med nattningsrutinerna med denna lilla madam. Om man bara räknar med vissa perioder med krångel, som jag antar att alla går igenom. Sen är det bara att acceptera att hon tillhör dem som vaknar vid halvsex, sex och tycker att det är dags att ta sig an den nya dagen...




Förra helgen var vi i Uddevalla på Bohusgården med AVA - min arbetsplats. Orsaken var att vi skulle fira ordentligt tillsammans allihop, innan vi sprids lite hit och dit - AVA stängde nämligen förra måndagen! Så sorgligt att se en väl fungerande arbetsplats och en utmärkt vårdinstans gå i graven, utan att det finns något riktigt godtagbart alternativ. De två dagarna i Uddevalla blev dock ett fint minne med många skratt, en hel del tårar, mycket god mat, fantastiskt väder och ett mycket spännande mordmysterium, där jag själv spelade rollen Chauffören Sören - en av de misstänkta för mordet på slottet. Vem den skyldige var och hur det hela slutade tänker jag dock inte avslöja :) Så här såg jag ut i  alla fall

 


Till min lycka fick jag även prova att spela nyckelharpa!!


Jag vet inte varför, men jag har nånstans långt inom mig alltid önskat att få spela nyckelharpa. Fråga mig inte varför... men nu visade det sig att Danderyds Folkdanslag var på hotellet samtidigt som vi, och efter att ha lyssnat lite på dem så frågade självaste nyckelharpisten himself om jag ville prova. LYCKA!!   Under en halvtimma lyckades jag lära mig att spela tre enkla melodier, och han SA faktiskt att det är ovanligt att man lär sig så fort, och att jag hade talang och verkligen borde börja spela nyckelharpa *stolt* Så fort jag kom hem kollade jag över både Blocket och  Tradera, tyvärr bara för att konstatera att en bra begagnad nyckelharpa ligger på åtminstone 5000 kr... :/ Lite väl mycket pengar att slänga ut på en tillfällig nyck. Å andra sidan kanske inte så himla mycket pengar för att förverkliga en dröm...?     




Och så till sist: en bild från gårdagens utflykt till Nolhagaparken i Alingsås, nio ungar och fem mammor och hyfsat väder.

  

Av Maria Falk - 3 juni 2010 20:55

   I tisdags var jag och Ida och gjorde GeKås med världens bästa Anna. En hel del inköptes, men faktiskt inget som jag inte behövde. De två i särklass bästa köpen var dessa:




En huvudmassage-grej. Sån som säljs på olika marknade bland annat. Men på GeKås till det helt överkomliga priset 9:95!

   

...samt denna lökhackare. Min mamma hade nåt liknande när jag var liten (hon har den säkert ännu). Man stoppar en lök i behållaren, sätter på överdelen och hack-hack-hack så har man perfekt fin- eller grovhackad lök (allt beroende på hur många hack-hack-hack man gör). Jag testade den idag (fick ett jättelass med rabarber av syrran så jag gjorde rabarberchutney som blir gott till sommarens allt grillat)och den funkade finfint! Snabbt, smidigt och framför allt inga rinnande tårar. Funkade även bra att hacka vitlök och chilifrukt i. Köp den!     


För ett par veckor sedan slet jag väldigt med skottkärrra, jord och spade. Vi tycker väldigt mycket om tanken på att ha en massa rabatter och grönsaksland, men inte lika mycket om att rensa dessa. Vilket brukar leda till en stor mängd ogräs i slutet av sommaren liksom ett konstant dåligt samvete över detsamma. Så nu har jag grävt upp och sått igen drivbänkarna, landen runt äppelträdet och mitt i gräsmattan - och gjort EN enda  rabatt, dit jag flyttat väl utvalda växter.



Till vänster är det som en kulle, och under den gömmer sig rören till bergvärmen, vilka tidigare täcktes av en FUL låda av trä; säkert en kvadratmeter stor. Tycker det här betydligt mer dekorativt, och förhoppningsvis orkar vi rensa denna enda rabatt ett par gånger under sommaren. Om inte annat vet jag numera hur man jämnar rabatter med marken och sår igen dem med gräs   


För några veckor sedan var också jag och svärmor Birgitta på betongkurs och ett av resultaten kan man numera skåda i rabatten - ett fågelbad format som rabarberblad! Jag är mycket stolt över detta!! Kursen gav blodad tand och jag hoppas jag snart kan ställa mig ute i garaget och blanda mer betong, idéer har jag massor - gångplattor med avtryck av lite fina blad, ljuslyktor, marschallhållare, mera fågelbad, blomkrukor, stora blomkrukor, jättestora blomkrukor och varför inte en platsbyggd grill när man blivit lite varm i kläderna?


 


Imorgon väntar stängnings/avskedsfest på Bohusgården i Uddevalla med AVA. Min arbetsplats läggs ner imorgon och det är hur sorgligt som helst! Jag har fortfarande inte fått reda på var jag ska jobba i framtiden men än så länge ska jag vara föräldraledig till mitten av september. Det blir roligt att träffa alla arbetskamrater imorgon, även om jag verkligen hade önskat att det hade varit under roligare omständigheter.... 

Väder

Presentation


Jag bloggar om både stort, (men mest) smått. Mest som ett stöd för minnet - för vart tar tiden vägen egentligen? Vad gör jag med den? Detta är mitt försök att hålla lite ordning på mig själv, mina tankar och påhitt.



var code ="buz-14471";
var uniq

Online just nu

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Omröstning

Vem liknar Ida mest?
 Mamma
 Pappa
 Sotaren

Ovido - Quiz & Flashcards