Alla inlägg under juli 2010

Av Maria Falk - 31 juli 2010 19:02

Hemma efter fem intensiva och mycket lyckade och uppskattade dagar i Barcelona. Barnen har varit helt fantastiskt duktiga och tappra de 38 graderna till trots, och från att ha varit fullständiga nybörjare navigerade Philip och Wilma världsvant de sista två dagarna genom Barcelonas tunnelbanesystem och kunde redogöra för vilken linje vi skulle välja, hur många stationer vi skulle åka, och var vi skulle byta. Imponerande!

 

 

 

Skönt med trygga händer att hålla i när man är en liten liten människa på en stor stor flygplats!!

 

  

 

Ida spanar in en jättegroda på en plansch i Amsterdam.

     

Lååååång väntan på flyget....

 

 

Ida dansar loss med en solfjäder i Parc Guell till tonerna av panflöjterna i närheten.

 

Parc Guell - ett av Gaudis fantastiska verk.

   

   

La Sagrada Familia - bygget som hållit på i över 100 år, som ännu inte är färdigt på många år!

 

 

Ytterligare några av Gaudis annorlunda verk...

      

På Bus Turistic fick man låna hörlurar och lyssna på guidning. Ida såg hur vi gjorde och skulle göra likadant.

 

 

 

Tröttnar man på att lyssna på guidningen kan man alltid äta på lurarna istället.

 

  

Utsikt från Mont Juic. 

 

Mycket glass blir det när det är över 35 grader varje dag. Det var ingen som klagade över den höga glasskonsumtionen, dock 

    

Matmarnaden på Las Ramblas

 

 

Kamouflagefärgat träd på Las Ramblas

    

Lite tar det på krafterna att turista...

 

 

I Barcelona begraver man folk på höjden och tvären....

  

 

För några var besöket på FC Barcelonas stadion Camp Nou resans absoluta höjdpunkt. Så stort!!

    

 

I Barcelona ligger det fina sandstränder mitt i stan, vilket erbjuder välbehövlig svalka...

 

   


Första resan långt bort tillsammans alla fem avklarad och helt klar en succé. Däremot absolut inte den sista - var vi nog allihopa överens om!  

Av Maria Falk - 19 juli 2010 11:37

Vi tog en sväng till skogen Ida och jag; tänkte kolla om det fanns några kantareller eller blåbär. På kantarellfronten var det lite knapert, troligen för tidigt och för torrt fortfarande. Blåbär hittade vi dock en del. De flesta hamnade dock inte i hinken utan i magen - helt i sin ordning!



   


Huuuu - en del blåbär är bra sura!! Typ dom gröna...


    


 


En liten familj som studerade oss nyfiket  



Ida somnade i bilen på vägen hem och sitter kvar där. Jag tänkte se om jag kan laga min symaskin... har sytt så nålen glöder det sista och igår pajjade jag först två nålar och se hela symaskinen! Kände att det inte var läge att titta på detta igår kväll utan tänkte ta mig en titt nu. Har sytt en T-shirt till Ida, från ett mönster ur en Ottobre-tidning, och blev så himla nöjd med mig själv   Hittade ett så himla fint trikåtyg på Skroten med påsydda applikationer i turkost och rosa att jag bara var tvungen att köpa det. Plus en hel påse till med tyg... Har även börjat på projekt höst/vinterkappa i ull! Känns som snäppet för komplicerat för mig, men va fasen - man kan inte vara helt säker förrän man har provat. Igår morse visste jag t ex inte vad en passpoalficka var för något - igår kväll hade jag sytt två stycken. Och en krage. Och pajjat två nålar. På´t igen!!

Av Maria Falk - 15 juli 2010 19:04

Ida och jag är själva hemma. Andreas åkte vid lunch till Svalbard för några dagars vandring i midnattssol. Okej, det låter rätt härligt... Men vi har det inte så dåligt vi heller - efter en tur till fiskbilen har vi mumsat på grillad färsk tonfisk, färska räkor och ägg och en snuskigt god aioli...


      

Av Maria Falk - 14 juli 2010 21:10

  

Visst MÅSTE man ha en ryggsäck när man börjar på dagis?!! Jag tycker att Ida verkligen behöver en Kånken Mini - i exakt samma färger som den ryggsäck jag hade till "lekis" och de första åren i skolan. Andreas tycker att 379 kr är alldeles för mycket PLUS att dagisbarn inte alls behöver någon ryggsäck... Så nu behöver jag ALLA argument till min hjälp    Det är bara att lämna en kommentar här på bloggen och ge mig hjälp på traven! Inte vill bloggens läsare att mitt lilla barn ska få gå till dagis utan ryggsäck, eller med sina extrakläder i en plastkasse från Hemköp?   Go ahead- lämna en kommentar!!

Av Maria Falk - 13 juli 2010 18:35

När jag var liten och gick i simskolan hade jag en badcape med luva som man kunde dra på sig när läpparna blivit blå och man huttrade (fast man INTE frös...). Har letat efter nåt liknande till Ida, men hittar bara av typen fyrkantig frottéhandduk med ett hörn i dubbel frotté att ha som huva. Stort tack till Anethe för mönster och idiotsäker beskrivning till följande alster:


          


Den rosa frottén är köpt på Skroten och fodret till luvan liksom detaljen på magen är rester från flanell jag köpte till sängkläder åt Ida. Även flanellen köpte jag på Skroten för ett tag sen. Luvan är en återvunnen handduk.


    


Av Maria Falk - 13 juli 2010 18:30

Förra veckan bjöd på ett spontant cirkus-besök, då Cirkus Madigan hade föreställning i Herrljunga. Troligen inte sveriges största cirkus, men ändå underhållande och stundtals lite väl spännande...


 

Sockervadd!

           

Av Maria Falk - 6 juli 2010 14:33


I förrgår när vi var på väg tillbaka från Alingsås mot Herrljunga möttes vi av en vacker syn - Vita Blixten i egen hög person ute och tuffades på E20! Ett kärt återseende.   Eventuellt att min kollega inte var riktigt lika till sig som jag, men det var fint att se att hon fortfarande rullar     

Av Maria Falk - 5 juli 2010 18:10

Idag har vi bakat


   


Min pappas mormor Helga bakade dessa sockerringar. När vi kom hem till henne plockade hon fram dem från en plåt i underugnen, där de förvarades för att hålla sig spröda och fina. Vid något tillfälle frågade jag henne efter receptet, och det fanns ju givetvis inget, man tar ju "lite smör och lite mjöl och lite till tills degen är bra". Hemligheten till de perfekta ringarna är enligt Helga RIKTIGT smör och att inte ha i några konstigheter alls. Ungefär de här proportionerna fick jag:


1 kaffekopp (ca 1,5 dl)

300 g smör (inte margarin - riktigt SMÖR)

50g jäst

"lagom mycket" mjöl

pärlsocker


Lös jästen i vattnet. ha i det rumsvarma smöret och tillsätt mjöl tills degen släpper från kanterna och känns smidig. Forma degen till ringar som vänds i pärlsocker. Jäs 30 min på plåt. Grädda i 20 min i 175 grader och när alla plåtar är klara ställer du in alla ringarna i 50-75 grader i minst en timma för eftertorkning.



Idas förkläde är egenproduktion. Samma linnetyg och elefanttyg som till tunikan jag bloggat om. Mönstret kommer också från mammas mönsterlåda från 70-talet, en enkel trä-på-modell som knäpps med en knapp i nacken.


       

Väder

Presentation


Jag bloggar om både stort, (men mest) smått. Mest som ett stöd för minnet - för vart tar tiden vägen egentligen? Vad gör jag med den? Detta är mitt försök att hålla lite ordning på mig själv, mina tankar och påhitt.



var code ="buz-14471";
var uniq

Online just nu

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Omröstning

Vem liknar Ida mest?
 Mamma
 Pappa
 Sotaren

Ovido - Quiz & Flashcards