Alla inlägg den 21 februari 2011

Av Maria Falk - 21 februari 2011 14:55

Idag bakar vi. I perioder går det åt stora mängder av detta brödet. Lätt och snabbt att baka, av ingredienser man oftast har hemma. Dessutom går de bra att frysa och är goda även då de snabbtinats i micron, en och en. Tänkte göra en trave och ta med och lägga i frysen på jobbet. Idag slänger vi i lite rivet äpple, hackade hasselnötter och lite russin också.

    

Medeltidsbröd (8 st)




Blanda ordentligt
1 ägg
3 dl mjölk


Tillsätt
1/2 tsk salt
1 dl solrosfrön
1 dl krossade linfrön
1 dl havregryn
2 tsk bakpulver


Blanda ner
2,5 dl grovt rågmjöl
Degen ska vara rätt kladdig.
Fördela degen på smord plåt till 8 högar.
Platta ut var och en till en 1,5 cm tjock brödkaka.
Grädda i 225 grader ca 10 minuter.
Låt svalna under bakduk.


Korgen har jag förresten virkat själv, efter beskrivning i någon av de större veckotidningarna som jag ärver av mamma. Jätteenkelt och fixat på en kväll. Funderar på att göra några mindre och ha som förvaring i t ex badrummet.

Väder

Presentation


Jag bloggar om både stort, (men mest) smått. Mest som ett stöd för minnet - för vart tar tiden vägen egentligen? Vad gör jag med den? Detta är mitt försök att hålla lite ordning på mig själv, mina tankar och påhitt.



var code ="buz-14471";
var uniq

Online just nu

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Omröstning

Vem liknar Ida mest?
 Mamma
 Pappa
 Sotaren

Ovido - Quiz & Flashcards