Alla inlägg den 3 maj 2010

Av Maria Falk - 3 maj 2010 13:31

Jag klarade uppkörningen idag, hurra för mig!   Var i Borås och fick köra en halvtimma med ambulanssjukvårdens trafikansvariga, och han tyckte tydligen att jag körde både sansat och trafiksäkert. Skam vore väl annars, efter att man haft körkort sen 1993...

Idag har vi annars varit i simhallen på simskola/babysim. Det är nästan ännu roligare nu när Ida är så medveten om precis vad som ska hända, hon känner igen sig när vi kommer dit, och springer raka vägen mot duschen och sen full fräs ut i simhallen. De sista gångerna har hon klarat att klättra upp själv från vattnet och upp på kanten. Dock har hon fortfarande inte fattat att man inte kan släppa kanten när man är i vattnet, för då sjunker man som en sten. Simfröken säger att man inte ska rädda henne riktigt med en gång, för att hon ska få en känsla för att det inte alltid finns nån som kommer och räddar henne, utan att hon ska själv leta efter mina tummar och dra sig upp till ytan. Det går väl sådär - jag tycker jag har is i magen men tillslut tycker jag hon varit läääänge under vattnet och hjälper henne upp i alla fall   

Klättra är annars den senaste färdigheten och hon är mycket ivrig att testa vilka olika saker här hemma och ute som man kan klättra upp på. Väl uppe på soffbordet/skohyllan/toalocket sträcker hon armarna uppåt i segergest och ropar högt som om det var Mount Everest hon bestigit.


  

Just nu är hon uppe på övervåningen för sig själv en stund. Trots att hon är så aktiv så har hon allt oftare slutat att sova på dagen. Trots att jag känner att hon nog egentligen skulle behöva det. Oftast kroknar hon inte förrän framåt fyratiden, och då är det som regel lite väl sent att sova. I går morse vaknade hon 5.25 - superpigg! (det var inte resten av familjen, kan jag förtydliga), sen var vi hos fotografen i Vårgårda och tog bilder på henne - som blev jättebra hoppas jag. Därefter till farfar som fyllde år och åt lunch och lekte med kusinerna. Full fart fortfarande, således. Väl hemma var klockan fyra, hon fick en powernap i vagnen hem, max fem minuter. Och detta till trots somnade hon inte innan 20.45 igår kväll och imorse var hon redo för en ny dag kl 6.15 Inte jag, kan jag lova!!

I alla fall. Jag har bestämt mig för att jag i alla fall ska erbjuda henne CHANSEN att sova mitt på dagen. Så hon får gå upp, jag lägger henne i sängen, ger henne Birgit-filten och går därifrån. Stänger grinden vid trappan oc går ner. Och ofta nöjer hon sig med att skrota runt för sig själv lite, grejja med sina grejjer, riva ner lite tapeter osv. Nån gång har det hänt att hon gosat ihop Birgit-filten där uppe och lagt sig på golvet och vilat en stund. Uppenbarligen är det tillräckligt för att orka till kvälen...

Väder

Presentation


Jag bloggar om både stort, (men mest) smått. Mest som ett stöd för minnet - för vart tar tiden vägen egentligen? Vad gör jag med den? Detta är mitt försök att hålla lite ordning på mig själv, mina tankar och påhitt.



var code ="buz-14471";
var uniq

Online just nu

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Omröstning

Vem liknar Ida mest?
 Mamma
 Pappa
 Sotaren

Ovido - Quiz & Flashcards