Direktlänk till inlägg 11 mars 2010

Nattskräck

Av Maria Falk - 11 mars 2010 08:14

Jaghar skrivit innan här på bloggen om att Ida har nattskräck. Vi har lärt oss av erfarenhet att om hon har en hektisk dag med mycket omkring sig och dessutom aldrig får chansen att sova ordentligt på dagen, så ökar risken markant för att det ska bli en jobbig natt med nattskräcksattacker. Igår var en sådan dag. Ida fyllde ett år igår och jag uppvaktade henne med sång ("vad är det för dag i dag....") vid sängen, vilket hon inte alls uppskattade - hon tittade förskräckt på mig och försökte tysta mig genom att stoppa in en napp i munnen på mig!     Vi hade ettårskalas med de närmaste små kompisarna i föräldragruppen. Väldigt roligt, men så klart också nåt lite utöver de vanliga för henne. Sen fick hon tyvärr aldrig chansen att sova ordentligt efter lunchen, för hon blev väckt flera gånger. Telefonen ringde. Rörmokaren plingade på dörren, och sen stod han och hojtade i tvättstugan och ville ha el-scheman och allt vad det nu var.


Så det blev inget vidare med sömnen igår på dan. Ida somnade i mitt knä vid halv sex. Alldeles för tidigt. Vaknade efter en halvtimma och var uppe en stund, fick välling och somnade kvart över sju. Som en stock. Jag har läst att vid nattskräck ska det funka att väcka barnet någon timma efter att det somnat, och sen söva om det igen. Det ska då inte bli någon attack den natten. Så igår när Andreas kom hem från Värmland vid halv nio, gick jag upp och väckte henne (vilket ju känns jättekonstigt med ett barn som ligger och sover så gott...). Hon fick ett paket av sin pappa - en jättefin docka - som hon blev mycket förtjust i. Sen la jag henne igen, hon somnade som en stock igen - och sov som en stock HELA natten!. Jag minns inte när hon gjorde det sist, men förmodligen nån gång i somras. Och framförallt ingen nattskräck! Halleluja :) Mamman blir väldigt glad då. Särskilt som vi de sista två-tre veckorna har vant oss vid att hon vaknar halv fyra, eller i bästafall kvart över fyra, och sen skriker, gnyr, gråter, stånkar, gnäller fram tills det är dags att gå upp. Att få sova till halv sju och vakna utvilad av sig själv är ju helt fantastiskt! :)


Ska testa igen att väcka på kvällen nästa gång som det känns som det är nattskräcksnatt i antågande igen. Det var absolut inga problem att få henne att somna om så det finns ju inget att förlora.


Idag blir det mys; först ska vi till BVC på ettårskontroll och vaccination. Sen åker vi tåg till Göteborg, där vi ska hälsa på hos Anna i två dar, gå på stan, fika, dricka kaffe i solen på balkongen...

 
 
Marie

Marie

11 mars 2010 08:50

Va härligt att det funkade :) Skönt för er alla att få en riktig nattsömn.
Emma körde igång igårkväll igen, började vid 22-tiden. Tyvärr så hörde jag inte henne direkt så jag hann inte väcka henne när hon började gny. Hon höll igång ca 10 minuter, men det var inte lika intensivt den här gången. I morse var hon pigg som en lärka redan 5.45 - det var definitivt inte hennes mamma :S
Ha en riktigt skön dag och njut av vårsolen i Göteborg.

Kram Marie

http://litenochstor.bloggplatsen.se

 
Anneli

Anneli

12 mars 2010 10:23

Skönt att ni fått sova, finns inga bra recept för nattskräck, enda trösten är tror jag att det går över. Ha en skön helg! Kram

http://formeandallmyfriends.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Falk - 12 juli 2014 10:36

//

Av Maria Falk - 30 augusti 2012 19:45

Lite blandade bilder från sommaren som gick...     Ida var med mormor och morfar en helg vid Mölarps Kvarn strax utanför Fristad, där de levde vikingaliv och njöt av den vackra naturen.       Morfar och barnbarn     På väg för a...

Av Maria Falk - 3 juni 2012 17:30

Vi hittade Pyttelitens Ridlekis i Horla. En fantastiskt fin liten ridskola med hemma-känsla. Massor av pyttesmå hästar och pyttesmå barn om vartannat. Ida älskar att pyssla med hästarna och att rida. Nästan alltid rider vi ut, vilket innebär en skön ...

Av Maria Falk - 29 april 2012 16:30

        Vi gick Linnémarschens Adventure Walk i Borås idag. Fantastiskt arrangemang och som tidigare år med ett fantastiskt vårväder! Ida fick egen nummerlapp och gick större delen av de sex kilometrarna själv. Med stavar.       För...

Av Maria Falk - 31 mars 2012 16:30

            Vi tog en tur med bilen, och hamnade på "andra sidan" av Hornborgasjön.  Vi brukar alltid åka till Trandansen vid västra sidan om Hornborgasjön, mellan Falköping och Skara. Men på andra sidan hittade vi till ett jättefint Natu...

Väder

Presentation


Jag bloggar om både stort, (men mest) smått. Mest som ett stöd för minnet - för vart tar tiden vägen egentligen? Vad gör jag med den? Detta är mitt försök att hålla lite ordning på mig själv, mina tankar och påhitt.



var code ="buz-14471";
var uniq

Online just nu

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Omröstning

Vem liknar Ida mest?
 Mamma
 Pappa
 Sotaren

Ovido - Quiz & Flashcards