Direktlänk till inlägg 7 september 2010

1,5-års trots

Av Maria Falk - 7 september 2010 14:45

Idag har vi varit på 1,5årskontroll på BVC. Ida växer som hon ska och ligger snäppet före i motorisk och språklig utveckling, tydligen. Det jag hade tänkt ta upp är det här med hennes vansinnes- och raseriutbrott, som verkligen kan ta musten ur en. Jag behövde dock inte alls fundera över hur jag skulle ta upp det, eftersom Ida gav ett praktiskt exempel på hur hon kan bete sig. Första utbrottet idag kom på vägen ner, när vi svängde förbi Elma (Idas kompis), och inte gick IN till Elma, utan bara förbi huset. Katastrof!! Det tog en halvtimma att med en hysteriskt skrikande unge ta sig ner till BVC. En promenad jag vanligen gör på 20 minuter, men nu fick jag lägga en hel massa tid på att kränga tillbaka henne ner i vagnen(trots att hon har sele, så kränger hon sig upp i brygga, sparkar med benen och kastar sig utåt sidorna så hon blir hängande i selen. Japp - precis en sån där skitunge som man sett förr om åren (innan man blev mamma), och föraktfullt tittat på mamman och tänkt att "kära nån, få lite pli på ditt barn eller håll dig hemma"...

Hur som helst - till BVC kom vi och besöket gick bra Ida fick måla med kritor, bygga med klossar och leta efter gömda leksaker. Ville sjunka genom jorden då jag skulle klä av Ida alla kläder inför vägning och mätning - och ser att hon har stora rödblå märken vid halsen och nacken, just under håret. DET SER UT SOM OM JAG HAR MISSHANDLAT HENNE!! Förmodligen har hon skavt sig mot selen under vår dramatiska promenad ner. När vi skulle gå hem var det dags för nästa katastrof - hon skulle nämligen lämna ifrån sig en docka hon lånat och lekt med. Och blev fullständigt galen på syster Lotta, kastade sig på golvet och så var cirkusen igång. Lotta försökte distrahera, trösta, lyfta upp, jag försökte samma (mest för att visa att när hon väl sätter igång är hon fullständigt oavledningsbar). Halvropandes till varandra pratade vi om detta fenomen och Lotta sa att det är 1,5årstrots, även om hon har ett oerhört starkt sätt att uttrycka detta, och är väldigt uthållig i sina utbrott. Jag håller med!! Och tackar och bockar för att detta faktiskt kanske är en (normal?) utvecklingsfas, och därmed kanske, eventuellt i en framtid går över. Tills nästa trotsperiod. Alltså återstår att lära sig att hantera det. BVC-syster sa att det bästa är att försöka ignorera beteendet så gott som det går, syssla med något annat, visa att man finns i närheten, men absolut absolut INTE ge efter eller låta henne få som hon vill eller på något sätt belöna detta beteendet. Exakt den utgångspunkt vi (eller i alla fall jag) haft hela tiden.

Det är lite jobbigt eftersom det kan vara vilken liten motgång som helst som sätter igång ett anfall (man får inte stå upp på matbordet, man ska ta på sig sina skor, man ska sätta sig i bilen, man får inte riva ner saker i en affär), och de kan lätt hålla igång 30-60 minuter utan avbrott. Och då menar jag inte gråt och förtvivlan enbart, utan en unge som kastar sig på golvet (om hon ligger ner), eller fram och tillbaka (i bilstolen eller vagnen eller cykelstolen), vrålar, och kastar sig runt helt utan att göra nån notis om att hon slår och skadar sig själv (eller någon annan). Vissa dagar har jag räknat ut att hon ägnar upp till fyra timmar med såna här stollerier! Man blir matt! Alla ungar går igenom detta, säger de flesta, men jag tycker det är konstigt att ingen någonsin berättat om att deras ungar beter sig på exakt det här sättet, så intensivt och så ofta - eller är det helt enkelt jag som är överkänslig?? Återstår i alla fall att se om det blir en anmälan till socialen eller nån annan instans för misstänkt barnmisshandel. Dels med tanke på blåmärkena och dels med tanke på alla som såg oss (och HÖRDE!!) på promenad till och från BVC...

 
 
Anneli

Anneli

8 september 2010 08:52

Förstår att det är jobbigt! Vet att det inte känns som om det nånsin ska gå över men det gör det. Mina barn har oxå trotsat hårt, och det går i vågor hela tiden....men en sak är säker det blir bättre så håll ut! Är det nån jag känner som kan vara konsekvent så är det du och jag tror att det är det enda som hjälper! Lycka till

http://formeandallmyfriends.blogspot.com

 
Ingen bild

Lillebror

10 september 2010 19:08

Min storebror Andreas var precis som Ida så det är ingen fara Det gick över när han flytta hemifrån.

Glömde säga att min storebror är din man.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Falk - 12 juli 2014 10:36

//

Av Maria Falk - 30 augusti 2012 19:45

Lite blandade bilder från sommaren som gick...     Ida var med mormor och morfar en helg vid Mölarps Kvarn strax utanför Fristad, där de levde vikingaliv och njöt av den vackra naturen.       Morfar och barnbarn     På väg för a...

Av Maria Falk - 3 juni 2012 17:30

Vi hittade Pyttelitens Ridlekis i Horla. En fantastiskt fin liten ridskola med hemma-känsla. Massor av pyttesmå hästar och pyttesmå barn om vartannat. Ida älskar att pyssla med hästarna och att rida. Nästan alltid rider vi ut, vilket innebär en skön ...

Av Maria Falk - 29 april 2012 16:30

        Vi gick Linnémarschens Adventure Walk i Borås idag. Fantastiskt arrangemang och som tidigare år med ett fantastiskt vårväder! Ida fick egen nummerlapp och gick större delen av de sex kilometrarna själv. Med stavar.       För...

Av Maria Falk - 31 mars 2012 16:30

            Vi tog en tur med bilen, och hamnade på "andra sidan" av Hornborgasjön.  Vi brukar alltid åka till Trandansen vid västra sidan om Hornborgasjön, mellan Falköping och Skara. Men på andra sidan hittade vi till ett jättefint Natu...

Väder

Presentation


Jag bloggar om både stort, (men mest) smått. Mest som ett stöd för minnet - för vart tar tiden vägen egentligen? Vad gör jag med den? Detta är mitt försök att hålla lite ordning på mig själv, mina tankar och påhitt.



var code ="buz-14471";
var uniq

Online just nu

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Omröstning

Vem liknar Ida mest?
 Mamma
 Pappa
 Sotaren

Ovido - Quiz & Flashcards