Alla inlägg den 10 juni 2009

Av Maria Falk - 10 juni 2009 09:37

Tremånaderskontroll igår. Som vi har misstänkt hade hon blivit både längre, tyngre och ökat på sitt hattmått sista månaden. 5615g (+1kg!!), 57,5 cm (+5cm) och 41 cm runt huvet. Vi gjorde en snabbkalkyl på hur det skulle vara ifall hon fortsatte att växa i samma takt som nu – då skulle hon väga 20 kg när hon fyller ett år. Vi kollade  inte längre fram i tiden än så J Hon har i varje fall klättrat två kurvor på vikten och en på längden, men börjar plana ut på båda, så det ser tydligen helt normalt ut, och BVC-syster Lotta hävdar att hon inte alls kommer bli en jättebäbis trots sin raketstart trots att hon vid tre månaders ålder har mer än dubblerat sin födelsevikt…

Hon fick sina första vaccinationer igår också. Liksom med allt annat när det gäller spädbarn har omgivningen försökt skrämma upp mig med hur fruktansvärt det skulle bli. Både själva sticken och efteråt. Så klart att hon skrek, vem skulle inte göra det. Och efter andra sprutan skrek hon hejdlöst och tittade på mig med en blick som sa ”hur kan du låta dom GÖRA detta mot mig??”. Men det gick över på nån minut.  På kvällen märktes det att hon var besvärad och kanske hade ont, så då fick hon alvedon och sen gick det riktigt hyfsat tycker jag. När vi gick hem från BVC så visade det sig att det var marknad i byn. Självklart skulle Ida handla. Hon fick välja ut två stycken bodysar med får på för att hon hade varit så duktig med sprutorna.

På skoj har jag dokumenterat vårat sista dygn – folk frågar så ofta hur Ida ”är”, vad vi ”gör” och hur det ”går”. Nu är kanske inte detta ett helt representativt dygn med tanke på vaccinationen men det finns å andra sidan inga ”vanliga” dagar i vårt liv just nu så det kvittar kanske.

 

08.45 Vaknar, ligger och skrattar och jollrar. Kommer upp. Är på jättegott humör, leker med sina leksaker i sin gåstol

09.30 Ammas

10.10 somnar i vagnen på väg till BVC

11.00 BVC, vaccination, vägning och mätning. Skriker lite när hon får sprutorna men tröstas snabbt.

11.30 Ammas. Skriker sig till sömns i vagnen

13.50 Vaknar. Skriker. Ammas. Leker en stund i sin gåstol

14.50 Tröttnar på lek och blir ledsen. Skriker tills hon kiknar och  bärs non-stop i trekvart. Får alvedon och somnar

15.35 Somnar i bärsjal

17.30 Vaknar. Ammas. Verkar pigg och glad. Följer med pappa till scouterna medans mamma kutar en runda.

20.30 Ammas, läggs i sin säng och somnar

21.30 Vaknar och gråter. Byter blöja. Gnyr och verkar besvärad efter vaccinationen. Är varm och har kanske lite feber. Får Alvedon, läggs i sin säng och somnar om.

01.30 Ammas, byter blöja. Somnar om i sin säng.

05.30 Ammas. Somnar om.

08.10 Vaknar till, ligger och gnyr, stånkar och stönar en stund, men somnar om.

09.00 Jag tittar till Ida och inser att hon ligger vaken och spanar, nöjd och glad. Dags att stiga upp!

 

Nu så ska vi strax iväg på Öppna Förskolan för föräldrautbildning och därefter blir det utflykt till Kinna igen.

Väder

Presentation


Jag bloggar om både stort, (men mest) smått. Mest som ett stöd för minnet - för vart tar tiden vägen egentligen? Vad gör jag med den? Detta är mitt försök att hålla lite ordning på mig själv, mina tankar och påhitt.



var code ="buz-14471";
var uniq

Online just nu

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Omröstning

Vem liknar Ida mest?
 Mamma
 Pappa
 Sotaren

Ovido - Quiz & Flashcards