Alla inlägg den 10 november 2009

Av Maria Falk - 10 november 2009 14:27

I min enfald så kom jag på idén att idag skulle det tas foton till årets eventuella julkort. Jag har köpt världens sötaste pepparkaksklänning och jultomteklänning till Ida. Så det var ju bara att byta om på henne och sätta igång och ta kort. Eller? Jag hade inte riktigt tagit med i beräkningen att ett åtta månader gammalt barn - som sedan ett par veckor kryper för fullt, ställer sig upp och på det hela taget är VÄLDIGT rörligt, inte bara låter sig fotas rakt upp och ner... Här följer ett par av de bilder som gallrades bort.

            


Får nog göra ett nytt, mer seriöst försök, när Andreas också är hemma...

Av Maria Falk - 10 november 2009 14:12

Måndag eftermiddag ägnades åt att baka kanelbullar. Väldigt gott, väldigt nyttigt (okej, önsketänkande...) men framförallt fantastiskt smidigt att ha i frysen och ta fram "om man får oväntat besök". Inte för att vi umgås med så där jättemycket folk som skulle bli svårt upprörda om det inte dukades fram hembakt då de lite oförhappandes dök upp. Men som sagt... väldigt gott. Jag har alltid velat baka de där lite extra goda kanelbullarna, men samtidigt har det gång på gång blivit receptet som står på baksidan av vetemjölspaketet...


  

Ida har svidat om till kanelbullebodyn inför baket, så klart


Sen hittade jag det här: http://www.saltakvarn.se/recept/receptblad/kanelbullar.htm 


KANELBULLAR á la SALTÅ

Fördeg

Vetemjöl1120 g 
Jäst100 g 
Ägg3 st 
Grädde2,5 dl 
Vatten (40 grader)8 dl 

Gör så här

(Grädde och vatten kan ersättas med 1 liter ljummen mjölk.)
Blanda ihop, jäs i bunke under duk i 1 timme.


Tillsätt sedan  
Vetemjöl1120 g 
Sucanat160 g 
Råsocker160 g 
Smör (smält och avsvalnat)320 g 
Salt20 g 
Kardemumma20 g 

(Sucanat och råsocker kan ersättas av 300 g råsocker eller vanligt socker.)

Blanda väl och knåda till en smidig deg. Låt jäsa under duk ca 20-30 minuter.


Ingredienser fyllning   
Smör (rumsvarmt)125 g 
Råsocker125 g 
Kanel15 g 
Grahamsmjöl15 g 

Blanda väl. Kan sparas i kylskåpet.
Dela degen i 2 bitar. Kavla ut varje bit för sig till 30 cm bredd och 100 cm längd.
Bred på fyllning, tunt men täckande, över 2/3 av degremsan, se skiss nedan. Vik som bilden visar.

Skär 2-3 cm breda remsor, håll i ena änden och rulla till en spiral.
Forma sedan en snäcka eller ögla. Lägg dem på plåt och låt jäsa ca 20 minuter.
Pensla försiktigt med med lite uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda i 225-250 grader ca 5-10 minuter, tills de fått kanelbullsfärg!




Okej, liiiite bökigare, men också VÄLDIGT mycket godare bullar. Jag tog dessutom i lite grahamsmjöl för att få det lite "nyttigare" med fullkorn i. (Okej, för att kompensera det nyttiga, så tog jag istället 1,5 sats fyllning Skäms ). Dessa bullar är faktiskt erkänt goda.

Av Maria Falk - 10 november 2009 13:55

Fars dag firades traditionsenligt med kaffe på sängen till far. Under förmiddagen förärades även jag en handplockad bukett med blommor:


  

Det var Philip och grannpojken Alexander som tyckte det var synd om alla mammor som inte fick några presenter denna dag. De hade hittat blommorna "i skogen" och plockat en stor bukett. Nu är de väldigt lika blommorna som växer (växte) i vår rabatt på framsidan av huset, men vem bryr sig egentligen? Det är en av de finaste buketter jag någonsin fått :)

Väder

Presentation


Jag bloggar om både stort, (men mest) smått. Mest som ett stöd för minnet - för vart tar tiden vägen egentligen? Vad gör jag med den? Detta är mitt försök att hålla lite ordning på mig själv, mina tankar och påhitt.



var code ="buz-14471";
var uniq

Online just nu

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Omröstning

Vem liknar Ida mest?
 Mamma
 Pappa
 Sotaren

Ovido - Quiz & Flashcards