Alla inlägg den 9 december 2009

Av Maria Falk - 9 december 2009 21:33

  


Jag har tidigare egentligen inte varit intresserad av matlagning. Särskilt inte till vardags. Men nu när jag är föräldraledig har jag verkligen försökt passa på att ta tillvara det här tillfället och lära mig att laga mat. Jag behärskar numera en söndagsstek, hasselbackspotatis, stekt strömming med potatismos, potatisgratäng, med mera med mera. Variationen blir ju lite större när repertoaren sträcker sig lite längre än till korv stroganoff och köttfärssås och spaghetti...

 

Det här året blir ju också det första som jag varken ska jobba jul eller nyår. Fantastiskt. Dessutom är jag ledig typ ett år innan. Alltså - jag har tagit tillfället i akt att både göra julgodis, baka pepparkakor med barnen, göra egna julkort och julgrupper - och som nu senast - lägga in egen sill och göra riktiga julköttbullar! Inte illa va!   

 

Köttbullarna provade jag redan förra året och dom blev en succé direkt. Det får väl anses som ett bra betyg när barnen bjuder in grannungarna när nämnda köttbullar ska dukas fram? Här kommer receptet - som för övrigt finns på http://www.tastline.se


Julköttbullar


6 st

 potatis, mellanstora
2 st gul lök
50 gram smör, till stekning
40 st kryddpepparkorn, hela
1 tsk strösocker
3 dl vispgrädde
1,5 msk salt, ca
2 msk senap, stark, söt
3 st ägg
1,5 kg köttfärs

 

Tillagning

1. Skala och koka potatisarna och lägg upp dem på en tallrik så att de svalnar.


2. Hacka löken fint och värm i stekpannan i en tesked smör tills den svettas.


3. Mortla kryddpepparkorn med socker till ett fint pulver. Sockret underlättar malningen.


3. Häll grädde i en stor skål. Häll mortelns innehåll, saltet, löken och senapen i grädden.


4. Mosa eller pressa potatisen och blanda ner den i smeten tillsammans med äggen. Rör runt tills smeten är jämn och blanda ner färsen.


5. Värm på smör i två stekpannor. Blöt händerna och forma bullar på en mattallrik. En glest fylld tallrik motsvarar en bra köttbullepanna. Försök inte steka för många i taget. Och försök inte skynda på processen med en för varm panna. Räkna med ca fyra stekomgångar, alltså åtta stekpannor. Kör bullarna klara i en form i ugnen på 175 grader i 20 minuter.


__________________________________________________


Sillrecepten kommer från tidningen Sydsvenskan. Det är första gången jag provar att lägga in egen sill, så två sorter får räcka. Tänkte jag. Det var betydligt enklare än jag trodde och jag känner mig inspirerad att testa någon sort till, kanske senapssill eller någon skärgårdssill...

 

Bryggmästers julsill

 

 

 

8 urvattnade saltsillfiléer (cirka 400g inläggningssill på burk)

3 msk grovkrossad kryddpeppar

4 smulade lagerblad

15 krossade enbär

1 tunt skivad rödlök

1 tunt skivad morot

 

Lag:

1 dl ättika (24-procentig)

5 dl mörkt julöl

500g socker

3 kryddnejlikor

2-3 humlekottar (finns torkade i hälsokostaffärer)

 

Blanda ingredienserna till lagen och koka upp. Obs att det skummar rejält - var försiktig! Låt lagen svalna och ta upp humlekottarna. Skär sillen i sneda bitar tvärts över. Varva sillbitarna med kryddor, morot och lök i ett krys. Häll den avsvalnade lagen över. Låt stå och mogna i kylen minst 2 dygn. Skåla i mörkt öl och porsbrännvin.

 

 

 __________________________________________________

Kanelsill

 

6-8 urvattnade saltsillfiléer (400g inläggningssill)

2 skivade gula lökar

 

Lag:

8 dl vatten

1 msk hel kryddpeppar

1 kanelstång

6 dl socker

2 dl ättika (24-procentig)

1 msk krossade kryddpepparkorn

1 rågad tsk malen kryddnejlika

3-4 msk pressad apelsin

 

Koka upp vattnet med kanelstången och de hela kryddpepparkornen. Sjud under lock 15-20 minuter. Dra kastrullen från plattan och rör i socker, ättika och de övriga kryddorna. Låt lagen kallna. Skär saltsillen i sneda bitar och varva sill och lök i en skål eller burk. Häll över lagen och låt stå och dra i kylskåpet en vecka innan serveringen. Vid serveringen läggs sillen upp på serveringsfat och garnera med finstrimlat apelsinskal.

 

 

__________________________________________________

Väder

Presentation


Jag bloggar om både stort, (men mest) smått. Mest som ett stöd för minnet - för vart tar tiden vägen egentligen? Vad gör jag med den? Detta är mitt försök att hålla lite ordning på mig själv, mina tankar och påhitt.



var code ="buz-14471";
var uniq

Online just nu

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Omröstning

Vem liknar Ida mest?
 Mamma
 Pappa
 Sotaren

Ovido - Quiz & Flashcards